Velkommen til en blog om Birkegården, hvor hverdagen er præget af interessen for det simple liv, selvforsyning, håndarbejde og madlavning.

fredag den 5. oktober 2012

Dumpster diving

Eller at skralde
Er det noget i har erfaring med ? og hvad syntes i om det at der er nogle der skralder.

Samvirke har lavet et miljø-tema om skrald, hvor man kan finde forskellige artikler omkring skrald. Der bliver skrevet om hvordan der er store mængder skrald i grøftekanterneskrotkunst og ikke mindst kildesortering.
Samvirke har også været så behjælpelige, at lave en Skralde ABC, der er meget rar, at orientere sig i, men jeg kunne godt have ønsket mig, at der stod lidt mere.
Bl.a. var det godt, at vide hvor man står i forhold til lovgivningen. Som første gangs- skralder er det en beroligende viden, at det er lovligt at skralde fra de containere der ikke er låst eller bag hegn. Når man står der ude i mørket med lommelygten og roder i en affaldscontainer er det behjælpeligt, at vide man ikke overtræder loven, da det i forvejen virker lidt lusket for forbipasserende.

Vi tog modet til os den 2. okt. 12
her tog vi en murebalje med i bilen og kørte ud i mørket for at undersøge hvilke containere der var let tilgængelige. Vi forventede ikke at finde mad, vi havde lyst til at spise, men hvis vi var heldige kunne det være at vi fandt noget til grisene og så var kørerturen jo ikke helt spildt.

Vi blev overraskede og skuffede over det samfund vi lever i.
Alt den mad der ikke fejlede noget, som kan anvendes meget bedre end blot forbrænding. Her tænker jeg ikke kun på ulandene, men også på lokalsamfundet.
Her kommer to forslag til hvordan man nemt kan får noget godt ud af forretningernes stor madspild:
1. Aflevere det til de mange mennesker der i lokalsamfundet har svært ved at få hverdagende til at hænge sammen
2. Fodre dyr med det, således bliver det da i det mindste til mad igen.

Vores første tur gav os blod på tanden til mere, da der var virkelig meget godt mad i de containere.
Det er skræmmende, når der er så meget, at man kan tillade sig at sortere noget fra p.g.a. udseendet og ikke hvorvidt det er spiseligt eller ej.

Vi fik fyldt bilen godt

 Det kunne ikke være i bagagerummet

 En god kontorstol fandt vi også, så den får et nyt liv i garagen.
Undskyld billed kvaliteten

Her har vi listet alle de ting vi fik med hjem denne aften:
2* yoghurt, kærnemælk, 1/2l piskefløde, 3* mælk, 12* skiveost, hvisdskimmelost, 24* mozzarellaost, 5* toastbrød, 5* rugbrød, 6 grov rundstykker, 6 græskarboller, 24 gullerodsboller, 5* 5 kornsbrød, 5* gær, 6* rødepølser, kyllingepålæg, 400 g rullepølse, 7* skinkepålæg, 10* belgiske chokolader, 4 chokolademuffins, 5* chillier, purløg, persille, 5* 250g cherrytomater, 9* agurk, 3* 500g snack peber, rødpeber, 3* tomat, 2* honningmelon, mango, blomkål, 7* appelsin, forårsløg, vindruer, 20* majs, 15* banan, 15* tøjbøjler, kontorstol.

4 kommentarer:

  1. Hold da fast i fik fat i meget! Jeg kunne godt selv tænke mig at prøve at skralde, men det virker på en eller måde grænseoverskridende. Jeg ved faktisk ikke helt hvad der holder mig fra det, så nu har jeg da lidt at tænke over.
    VH
    Nina (nox999.blogspot.dk)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var vildt grænseoverskridende, at skulle ud og rode i affald, men vi havde snakket om det i noget tid og valgte at tage ud og kigge, når man så ser hvor gode varer der blot bliver smidt ud, så kan man slet ikke lade være med at tage noget med hjem... Det skal lige siges at der var meget mere godt mad i de containere vi var i, end det vi fik med hjem.

      Slet
  2. Ja for mig virker det også græneoverskridende at skralde, men den eneste måde at begynde på er jo nok, som I har gjort, ......bare at gøre det. Jeg har selv arbejdet i et supermarked, og ved hvad der bliver smidt ud, det er simpelthen skræmmende og ulækkert, at vi på den måde sviner med ressourcerne. Jeg skammer mig på mine medmenneskers vegne......

    SvarSlet
    Svar
    1. Den følelse af at skamme sig over den uansvarlige opførelse vores kultur tillader, den kender jeg godt. Det er vildt alle de fattige og folk på gaden man kan give mad på bordet ved blot at tage ansvar for sit madspild

      Slet