Velkommen til en blog om Birkegården, hvor hverdagen er præget af interessen for det simple liv, selvforsyning, håndarbejde og madlavning.

mandag den 21. november 2011

Lammerullepølse

Så blev det tid til at jeg skulle lave min første rullepølse.

Jeg fulgte denne opskrift men lavede små ændringer.

Ingredienser:
1-1,5 kg istandgjort lammeslag
2 ½ spsk. fint salt
1 lille spsk. moscovadosukker
Et stort bundt persille (jeg fyldte min store si helt op)
2 fed hvidløg
1½-2 tsk. friskkværnet sort peber
½ spsk. salt til kogning:
ca. 150 g istandgjorte suppeurter (porre, gulerod og selleritoppe)

Fremgangsmåde:
Salt og sukker blandes og fordeles på slaget. Slaget rulles sammen og lægges i en pose i køleskabet i 1- 1½ døgn.

Slaget rystes fri for overskydende salt og sukker. Persillen gøres i stand og blendes sammen med hvidløg, meget fint. Dette fordeles ud på slaget sammen med friskkværnet peber, hvor efter den rulles sammen og bindes.


Rullepølsen kommes i en gryde, der fyldes med vand, så det dækker. Suppeurter og salt kommes ved og den koger i 1½ - 2 timer, indtil den er mør (mærk efter med en stump genstand). Rullepølsen skal nu trække i suppen i ½ time.
Dernæst kommes den over i rullepølse presseren, eller en rugbrødsform, med en rugbrødsform oven på med vand i. Rullepølsen står nu i pres i køleskabet til dagen efter.

4 kommentarer:

  1. Det ser rigtig god og vellykket ud - tillykke, eller hvad man siger ;o) Super godt gået.
    Kh Helle

    SvarSlet
  2. Ej, hvor pudsigt, jeg er i gang med en rullepølse af kanin :) Hvor er din blevet flot!
    Er den blevet god?
    Da jeg lavede min første blev den meget hård og lidt tør i det, så jeg håber det går lidt bedre denne gang :)

    Didde

    SvarSlet
  3. Den ser bare super flot og lækker ud. Tillykke med den

    SvarSlet
  4. Jeg er blev godt tilfreds med rullepølsen. Man kunne godt have brugt noget husblads, men jeg vil helst undgå, at anvende noget jeg ikke selv kan producere (med tiden) :)
    Så vil jeg hellere den falder lidt fra hinanden, da dette ikke ændre på smagen ;)

    SvarSlet