Velkommen til en blog om Birkegården, hvor hverdagen er præget af interessen for det simple liv, selvforsyning, håndarbejde og madlavning.

tirsdag den 8. november 2011

Udnyttelse af lammene

8 lam, der har gået ved moderdyrene ude på marken hele deres liv, skal også afslutte livet på den mest respektfyldte måde. Hvilket også indebærer,  at man skal udnytte så meget som muligt på det stakkels dyr der må lade livet, for at vi kan få kød på bordet.
Dette indebar også, at vi skulle prøve at lave vædderlammenes sten. Hvilket vi gjorde allerede om aftenen samme aften vi havde slagtet.

Stenen skæres i strimler, og steges på en pande med smør og krydres med salt og peber. Disse spises på rugbrød.
Kødet er meget mørt og smager af en mellemting af kylling og fisk.

Daniel spiser det gerne, men jeg må være ærlig og indrømme, at jeg ikke behøver at spise det hverdag. Det smager meget kraftigt, hvilket kræver lidt tilvænning fra min side.

Ud over vædderlammenes sten har vi også gemt tunge, hjerter og selvfølgelig lever. Det ærgre mig, dog, at vi ikke fik fat i nyrerne.

2 kommentarer:

  1. Yikes, jeg synes at det var lidt udfordrende første gang jeg lavede tunge, men væddersten kan jeg slet ikke forestille mig at skulle indtage.
    Jeg håber I vil smide opskrifter op på hvad i bruger indmaden til :)

    Didde

    SvarSlet
  2. Spændende og modigt at give sig i kast med!!! det tror jeg ikke jeg havde turdet

    Dorte

    SvarSlet