Velkommen til en blog om Birkegården, hvor hverdagen er præget af interessen for det simple liv, selvforsyning, håndarbejde og madlavning.

mandag den 20. februar 2012

Kaninpels

Da vi var til landsudstillingen i lørdags, så vi en stand med forskellige produkter af kaninpels.
Bl.a. var der kattelegetøj i form af tørrede øre, poter og haler, hvilket er en god måde, at udnytte så meget af dyret som muligt, når det nu må lade livet for vores skyld.
Det siges, at kattene er meget glade for disse produkter, da de er ubehandlede og derved giver dem en lille fornemmelse af, at det er et rigtigt bytte. Selv i den finest racekat bor der stadig en jæger.


Derud over var der lavet brocher, af pelsrester der var formet som fine blomster.
Disse pelsprodukter taler helt klart til den kvindelige selvforsyner ;)


Denne søde jakke, i dalmatiner look, var desværre i en børnestørrelse, så jeg kunne ikke passe den.
Så nu er det bare i gang med produktionen, der går mange skind til, før man har til en damejakke.



Læg mærke til hvor godt denne kanin matcher jakken :)



God dag til alle i blogland! 




6 kommentarer:

  1. Wow en smuk pels!! Jeg havde også tænkt på om vi skulle have en Schecke, men de er ikke så gængse synes jeg her på Sjælland.
    Har i fået snævret jer ind på nogle racer i kunne tænke jer? Jeg overvejer om vi skal have en Fransk vædder hun i år, som skal bruges i avlen næste år, så det bliver et mix af Blå wiener og Fransk vædder.

    Didde

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er gået helt fra både belgisk kæmpe og vædderen, da vi helst vil undgå, at blande racerne. Derfor regner vi med at gå over til New Zealand red, de har et tættere lag underuld, så det skulle blive en bedre pels.

      Slet
  2. Kiggede lige på din etiket "skind", hvordan gik det med at få garvet Tan skindene?

    Didde

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gik rigtig godt indtil de skulle tørre. Det var nemt bare at salte dem indtil hinden var lige til at trække af. Men da jeg ville tørre dem, var det blevet så sent på året, at hestene skulle ind, så der var for meget fugt i laden. Det er en dum fejl, jeg kun kan bebrejde mig selv for. Desværre resulterede det kun i skind hvor pelsen faldt af.

      Næste gang tager jeg skindende ind og tager risikoen for, at de tørre for hurtigt, men håber at jeg vil være mere over dem, ved at de er inde.

      Slet
    2. Ærgeligt, men så er du da en erfaring rigere, hvis man skal se lyst på det :)
      Vi har også en New Zealand Red hun, og det er fantastisk smuk pels, men hun kan godt være lidt hidsig en gang imellem... Det er nok det røde hår :)

      Slet
    3. Hehe... Ja det er jeg da, men jeg har ikke helt mistet modet, jeg har givet mig i kast med et skind fra en scotsk højlands tyr. Men det er kun på forsøgsbasis.

      Jeg regner med at hente nye kaniner på onsdag, så det bliver spænende.

      Slet