Velkommen til en blog om Birkegården, hvor hverdagen er præget af interessen for det simple liv, selvforsyning, håndarbejde og madlavning.

onsdag den 8. februar 2012

Kartoffelpizza med løgrelish

Første gang jeg stiftede bekendtskab med en kartoffelpizza, var på en studietur til Rom i 2007.
Normalt er jeg ikke den store pizza spiser, men denne pizza var helt speciel.
Derfor har jeg nu valgt at forsøge mig med en sådanne.


Opskriften jeg tog udgangspunkt i, er fra bogen Ny Nordisk Hverdagsmad.
Jeg havde ikke noget ølandshvede, så dette erstattede jeg med grahams(spelt)mel.
Desuden har jeg erstattet sukker med honning og kommet ost på.


Her får i lige min udgave af opskriften, der fik manden til at glemme alt om kød for en stund.

Pizzadej:
10 g gær
3 dl lunkent vand
2 tsk salt
2 tsk honning
340 g hvede mel
100 g grahamsmel
60 g rugmel

Gæren opløses i vandet, hvorefter resten af ingredienserne tilsættes.
Dejen æltes grundigt og stilles til hævning ved stuetemperatur i mindst 1 time.

Ovnen tændes på 300 grader

Løgrelish:
1 løg i skiver

½ dl æbleeddike
2 spsk honning
Pas på ikke at komme for meget honning i, da det ellers bliver for sødt

Ingredienserne kommes i en kasserolle og simre ind til løgene bliver klare og det begynder at karamellisere.
Dette tager ca. 10 min. Der smages til med salt og peber.

Kartoffelfyld:
800 g kartofler
1 stort bundt persille
4 fed hvidløg
1 dl olie
2 spsk æblecidereddike

Kartoflerne skæres i skiver på ca 2 mm og koges i 2 min i letsaltet vand.
Der blendes nu en dressing af persille, hvidløg, olie og eddike, denne smages til med salt og peber.

Pizza dejen rulles tyndt ud og smøres med løgrelish.
Dernæst ligges der et lag af kartofler, som pensles med dressingen.
Til sidst kan man drysse ost over efter behag.

Pizzaen bages i 15 min ved 300 grader.

Velbekomme.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar