Velkommen til en blog om Birkegården, hvor hverdagen er præget af interessen for det simple liv, selvforsyning, håndarbejde og madlavning.

tirsdag den 7. august 2012

Hjemmelavet mysli med honning

Det vigtigste måltid på dagen, er som bekendt morgen måltidet, der giver os en god base til resten af dagens aktiviteter. Personligt, elsker jeg mysli, dog bliver jeg ofte skuffet når jeg kommer hjem med en pose, der ikke var alt for dyr, og opdager, at den største del af indholdet er almindeligt tørt havregryn.

Efter at have brugt en stor del af min ferie på at studere i Skarv's håndbøger om praktisk økologi, er det nu blevet tid til at teste nogle af opskrifterne af, dog med mit personlige præg og inden for de rammer indholdet af mine køkkenskabe tillader det.

I håndbogen om biavl, indgår der nogle opskrifter med honning, hvor en opskrift på granola til morgenmad også optræder, hvilken minder meget om en mysli jeg har prøvet før. Ifølge håndbogen skal forholdet mellem indholdet være følgende:
1 mål hvregryn, 1 mål hvedeflager, 1/4 mål solsikkefrø, 1/4 mål hasserlnødder, 1/4 mål acajounødder og 1/4 mål kokosmel. Det hele blandes med 1/4 del honning og 1/4 del olie og ristes i ovnen ved 180 grader.

Jeg fulgte ikke helt denne fremgangsmåde, men jeg lod mig stærk inspirere og kom det i jeg havde og bedst kan lide. Det blev til Havregryn, byggryn, ruggryn, kokosmel, mandler, pinjekerner, sesamfrø, hørfrø og græskarkerner. i stedet for at riste det i ovnen, rører jeg det sammen i en gryde med honning og olie til det passer og lader det smelte godt ind i hinanden. Til sidst fordeler jeg det på noget bagepapir til afkøling.

Hjemmelavet mysli serveret med yoghurt og solbærsirup

Ingen kommentarer:

Send en kommentar