Velkommen til en blog om Birkegården, hvor hverdagen er præget af interessen for det simple liv, selvforsyning, håndarbejde og madlavning.

onsdag den 26. september 2012

Grøntsagspizzaer

Første gang idéen om grøntsagspizzaen skulle på madplanen her i huset var manden i huset knap så fornøjet.
For det første kunne man tydeligvis ikke servere en pizza uden kød på.
For det andet kan en grøntsagspizza kun være kedelig.

Hvad gør man så, når man gerne vil øve sig i at lave gode vegetariske retter, for at få flere kødfrie dage ind i huset og i det hele taget lade kødet strække længere?
- Ja svaret her, var at man bare skal gøre det alligevel! 
(Et lille beskidt trick man kan gøre når man står for maden i huset)

I har jo hørt om dette før, da kartoffelpizzaen blev introduceret første gang. Hvad er der sket siden? Har vi fået flere kødfriepizzaer på bordet siden?
- Ja det har vi! Vi har ikke lavet en pizza med kød siden. Kartoflen er et hit, men guleroden er også god sammen med svampe, urter og bladgrønt.

De sidste udgaver af vegetariske pizzaer der er blevet serveret

Prøv at krydre pizzaen med sjove frø og spiselige blomster.
Dog bliver det lidt for parfumeret med lavendel
Pizza med kartofler i så tynde skiver,
at man kan se de smukke bladbeder under.
 Server evt. noget af den gode tomatsovs til de sprøde pizzaer

Da den første gulerodspizza med judasøreblev smagt,
fik fadet hurtig tomme områder.
Timian er godt sammen med gulerødder.

2 kommentarer:

  1. den udfordring har jeg også... hvad er det med mænd og kød hverdag? jeg elsker kød, også meget, men har ingen, slet ingen behov for at få det hverdag.
    Pizza har en høj stjerne også hjemme ved mig - så måske skulle jeg prøve det?

    Æggekage med lidt bacon er vist det vildeste jeg kan komme afsted med :-)

    SvarSlet
  2. Jeg er efterhånden kommet der til, at jeg kan servere tydeligt kødfrie retter til aftensmaden nu :) Det skal bare smage godt... Æggekagen har været en jævnlig frokost ret i weekenderne her i huset, men det sker meget sjældent, at der kommer bacon til, da jeg syntes den er meget bedre med ost og urter. Så Æggeretter er der protein nok i til at manden i huset ikke savner kødet.

    SvarSlet