Velkommen til en blog om Birkegården, hvor hverdagen er præget af interessen for det simple liv, selvforsyning, håndarbejde og madlavning.

onsdag den 4. april 2012

Brandnældepandekager

Foråret er godt i gang, og der er flere og flere vilde urter, vi kan hente i naturen. Jeg har i noget tid haft lyst til at lave pandekager med brandnælder, denne plante skyder lystigt og det er nemt at plukke de friske skud, husk blot at tage handsker på!

Opskriften lyder således:

Indgredienser:
3 ½ dl mel
1 tsk maltsirup (el. honning)
1/4 tsk salt
1/2 tsk kardemomme
3 æg
4 dl mælk
1 stor håndfuld friske brandnælde topskud

olie til stegning

Fremgangsmåde:
Væsken blandes, hvor efter resten af ingredienserne tilsættes og blendes sammen til en jævning. Dejen stilles i køleskabet og hviler i 30 min.

Pandekagerne steges som sædvanlig.
Pandekagerne får et flot grønligt skær, der passer fint til påsken
Ud over brandnælder til pandekagerne,  plukkede jeg også nogle til at tørre, således skulle jeg kunne lave mig en hostelindrende the.
Her ligger nælderne til tørre på et klæde
I foråret vil jeg forsøge at gøre mere brug af denne vitaminbombe, bl.a. så er planen, at lave frisk brandnældepasta, brandnældesuppe og en brandnældepesto jeg er blevet anbefalet i dag.

3 kommentarer:

  1. Jeg blev lige så inspireret af dine pandekager, at jeg tror aftensmaden her, skal bestå af brændenældepandekager med fyld:)
    Tak for inspirationen.

    SvarSlet
  2. Jeg er glad for at kunne inspirere :)

    SvarSlet
  3. Hvor ser de bare gode ud! Og gode idéer til flere brændenældeoplevelser af den gode slags ;)

    Didde

    SvarSlet