Velkommen til en blog om Birkegården, hvor hverdagen er præget af interessen for det simple liv, selvforsyning, håndarbejde og madlavning.

mandag den 2. januar 2012

Godt nytår

Her fra Birkegården ønskes alle et godt nytår.

Denne aften giver de fleste en anledning til at tænke over året der er gået og hvordan de ønsker, at det kommende år skal forløbe. Udkastet fra disse overvejelser giver ofte nogle nytårsfortsæt, hvor nogle bliver overholdt og andre ikke gør.
Jeg kan ikke sige mig helt fri fra nytårsfortsæt, da jeg meget gerne vil blive bedre til at styre mit forbrug. Jeg vil prøve, at stille mig spørgsmålet om hvorvidt det er noget jeg skal bruge inden jeg køber det. Ikke mindst vil jeg spørge mig selv om jeg har mere brug for det jeg er ved at købe end de nye høns eller de to grise jeg gerne vil have i 2012 og ikke mindst det osteri jeg så brændende ønsker mig. Pinligst er det nok, at jeg har fået pengene til dette osteri en gang, dog fik jeg brugt pengene inden jeg fik købt osteriet. Når jeg siger fra og undgår at købe noget, så sætter jeg pengene til side og på den måder bliver et osteri guleroden i mit nytårsfortsæt. Hvis jeg får godt styr på dette fortsæt, så vil det også bidrage til en øget grad af selvforsyning, da der vil være mindre jeg skal købe og derved mindre jeg skal ud og tjene penge til.

Nok om mine fortsæt, det jeg egentlig ville fortælle om, var vores nytårsmenu:

Velkomstdrink med havtorn

Forret: Skaldyrstallerken m/ krappesalat, stegte rejer på spyd, tangsalat og store brødcrutoner

Hovedret: Lammekølle m/ ovnbagte rodfrugter, langtidshævet flütes og krydresmør

Dessert: Creme brüleé, havtorneis og permynte kyskager

kl. 00.00: Kransekage med champagne

Natmad: Indonesisk tomatsuppe m/ langtidshævede flutes

Morgenbord: Boller og rugbrød m/ æg, bacon, kvalitella, div. oste, pålæg og forskellig frugt og grønt.


Jeg vil komme nærmere ind på menuen i starten af dette år, dog mangler jeg nogle billeder, da folket var sulten og ikke kunne vente på fotografen.

Alle ønskes endnu en gang et godt og lykkebringende nytår.

1 kommentar:

  1. Et godt og fornuftigt nytårsforsæt - jeg tror ikke der går så længe inden du laver oste :o)
    Godt nytår på Birkegården også.
    Kh Helle

    SvarSlet