Velkommen til en blog om Birkegården, hvor hverdagen er præget af interessen for det simple liv, selvforsyning, håndarbejde og madlavning.

tirsdag den 16. august 2011

Black Tan

Vi kender en flink kaninavler, han avler Black Tan til udstilling og avl. Hans kone vil ikke spise deres egne dyr, så dem han ikke selv kan bruge eller sælge får vi. De har en meget smuk sort og orange pels, så selvfølgelig skal skindende garves.

Her ses to Black Tan, de er lidt skræmte, da de her på billedet lige er ankommet.
I går oprandt dagen, hvor de skulle slagtes, de blev ved med at springe over buret, så vi ville ikke vente længere, til trods for, at pelsen er mere fast i efteråret. Vi var meget spændt på hvordan vi havde det med aflivningen, da det var meget svært sidste gang, men denne gang havde vi ikke haft dem som kælekanin inden og vi var fast besluttet på, at de før eller siden skulle slagtes. Det er aldrig en rar følelse, at skulle tage et liv, men det var lidt nemmere denne gang.

Jeg har ladet mig inspirere lidt af Didde, så jeg har vejet kaninerne før og efter slagt.

Black Tan voksen avlshun: 3kg
Pelset og renset:  ca. 1,5 kg
Slagtesvind: 50 %
Forben, bagben og rygstykker: 0,926 kg

Black Tan 6 mdr: 2 kg
Pelset og renset: 1,3 kg (Den er vejet ude til 1 kg, men da jeg kom ind vejede jeg den på køkkenvægten til 1,309 kg)
Slagtesvind: 35 %
Forben, bagben og rygstykker: 0,756 kg

Black Tan 6 mdr: 2 kg
Pelset og renset: ca 1 kg
Slagte svind 50 %
Lår og ryg: 0,555 kg

Næste gang vi slagter vil jeg veje de mindre dyr, så som kaniner og kyllinger på en mere præcis vægt, da det har meget at sige, om slagtesvindet er 35% eller 50 %

Desværre fældede kaninerne, så sandsynligheden for en rigtig god pels er ikke så stor. Det var jeg klar over inden vi slagtede, da jeg har læst mig til, at pelsen er mest fast om efteråret, så der sider hårene bedre fast. Til trods for dette, har jeg alligevel saltet skindende til senere garvning, så jeg kan øve mig på dem.


2 kommentarer:

  1. Tak fordi du har lagt vejetallene op, det er meget rart at vide, hvis man en dag overvejer at få Tan.
    God idé med øveskind, det er altid godt at have!

    Didde

    SvarSlet
  2. Det var så lidt, så er det jo også nemmere at huske til en anden gang.

    SvarSlet