Velkommen til en blog om Birkegården, hvor hverdagen er præget af interessen for det simple liv, selvforsyning, håndarbejde og madlavning.

tirsdag den 16. august 2011

Glæden ved andres overflod

Igår kom der nogle flinke mennesker forbi. De havde nogle blommer, de ikke selv kunne nå at spise. De tænkte over, hvem der ville sætte pris på friske lokale blommer. Til vores held, var vi lige de første de kom i tanke om. Vi sagde mange tak og spiste de skønneste friske blommer igår.
Da vi havde spist dem vi kunne igår, var der et  kilo tilbage, og jeg tænkte over hvad der kunne gøre dem endnu lækre og hvordan jeg fik dem til at holde lidt længere. Jeg fandt "Annes søde syltebog" frem og slog blommer op, her faldt jeg over "Henkogte blommer med kanel". Jeg havde indtil nu ikke prøvet at henkoge noget, så her tog jeg chancen.

Henkogte blommer med kanel:
1 kg blommer fra en lokal frugtavler
400 g økologisk rørsukker
1 l. vand
2 kanelstænger af ca 5 cm
Spiritus til skylning af glas
(Jeg bruger altid spiritus til at skylle mine glas i, da jeg vil undgå så mange unødvendige tilsætningsstoffer som muligt.. Jeg har indtil nu ikke haft problemer med holdbarheden.)

Blommerne halveres og stenen fjernes. Kog derefter en lage af vand, sukker og kanel. De halverede blommer lægges nu i de skoldede glas, der er skyllet med spiritus. Lagen hældes over, således der er 3 cm til kanten. Glassene lukkes til, er det glas med skruelåg, så skrues de først fast og derefter løsnes de let, så der kan slippe luft ud under henkogningern. Stil glassene i en gryde, og fyld den med vand, så det syltede produkt i glassene er dækket. Blommerne skal nu koge ved svag varme i ca. 30 min.

Nu skal de bare køles af, så de kan komme ned i forrådskammeret og tages op, når vi skal forkæle os selv til vinter. Måske skal vi lige smage et lille glas i weekenden ;)

Blommerne kommes i glas

Der koges en lage med kanel

Henkogningen sættes igang
 Et viskestykke viklet omkring glassene, så de ikke kan gnide sig op af hinanden. Dette gør jeg for at sikre, at de ikke springer.
De færdige blommer.
Vi siger endnu engang tak for andres overflod :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar