Velkommen til en blog om Birkegården, hvor hverdagen er præget af interessen for det simple liv, selvforsyning, håndarbejde og madlavning.

mandag den 22. august 2011

Mor's boller

I andledning af en lille fødselsdagsfest igår, er der blevet bagt boller og andre lækkerier til den store guldmedalje ude på den lille gård. Det blev til 136 boller, 70 minilagkagebunde, vaniljecreme og hindbærskum :)

Her kommer opskriften på bollerne, så må vi tage de andre en anden gang. Opskriften kommer oprindeligt fra fra min mor, deraf navnet.

Til 40 stk

100 g gær
1/2 dl olie
1 tsk salt
5 dl kærnemælk
8 dl vand
1200 g hvedemel
og en af følgende blandinger
240 g frø og 400g groft mel (evt. solsikkefrø og grahamsmel)
eller 2 1/2 dl havregryn
eller blot 600 g grov eller alm. mel (evt. fuldkornshvedemel)

Gæren opløses i lidt af væsken, når dette er gjort tilsættes resten af de våde ingredienser, samt salt. Den valgte melblanding tilsættes hvorefter hvedemelet røres i lidt af gangen. Dejen æltes til den er glat og smidig, hvorefter den hæver ca. 30 min, eller hvad der lige passer ind.
Oven tændes på 200 grader og bollerne formes og efterhæver i 15-30 min eller indtil ovnen er varm. Bollerne pensles og bages i ovnen i 15 min.

Med fire gange bolledej lige efter hinanden, hævede noget ud over kanten. 

136 boller ialt, med fire forskellige melblandinger.

Så er der boller til både hverdag og fest.

3 kommentarer:

  1. Wow, det var mange boller! De ser gode ud!

    /Didde

    SvarSlet
  2. Hold da op, et imponerende syn.
    Sig mig hvor mange skulle I være til den fødselsdag...ha ha
    Kh Helle

    SvarSlet
  3. Vi var 25 personer, og så var det jo skønt med nogle til fryseren, når jeg nu var i gang.

    SvarSlet