Velkommen til en blog om Birkegården, hvor hverdagen er præget af interessen for det simple liv, selvforsyning, håndarbejde og madlavning.

torsdag den 28. juni 2012

Judasører

I løbet af årets hyldeblomstsæson, har jeg lagt mærke til, at der voksede en svamp på mange hyld.
Efter nærmere undersøgelse kan jeg så konstatere, at jeg har fundet svampen "judasøre"

Denne svamp er en spisesvamp, der kan høstes hele året, de er dog nemmest at finde, når har været nedbør. 
Derfor kan jeg takke den våde forsommer, for at jeg nu har fundet denne svamp (mange af dem)

Svampen skulle være nem at tørre, så det skal da prøves. 



Vi skal ikke glemme, at det letter husholdningbudgettet en smule, når man gør sig i stand til at udnytte naturen omkring en.


Når nu jeg er kommet i gang med at tørre svampe og blomster, er det oplagt, også at tørre nogle urter.
Her blev det til lidt mynte til te og i baggrunden kan man se en ny omgang hyldeblomster til tørring.



2 kommentarer:

  1. Ja, jeg føler mig også meget rig på en god måde, når jeg betragter de små glas med urtesalt, poser med tørrede urter, svampe på snor, farveurter i bundter og hvad jeg ellers har i min Uglehule ;) Det både smager godt, sætter kulør på hverdagen og letter pengepungen. Prøv at se på kiloprisen på krydderurter.

    SvarSlet
  2. Ja kiloprisen på krydderier i supermarkedet skal man ikke kigge på, for så får man aldrig krydret sin mad ;)

    SvarSlet