Velkommen til en blog om Birkegården, hvor hverdagen er præget af interessen for det simple liv, selvforsyning, håndarbejde og madlavning.

lørdag den 16. juni 2012

Rosegelé med solbærblade og appelsin

Jeg blev inspireret af en opskrift på Rosegelé jeg fandt en dag jeg bladrede i mine sylte bøger efter en opskrift på hyldeblomstsaft.



Denne rosegelé udviklede sig blot efter en lille tur i haven og et kig i frugtskålen. For at undgå at bruge geleringsmiddel valgte jeg at koge rosen bladende sammen med æbler, da disse er ret pektinholdige, hvilket er det vi søger efter, da det er pektinen der gør at geléen stivner.

Den består af:
1/2 l Rosenblade
1 håndfuld Solbærblade
2 store æbler i både
1 appelsin i både
1/2 tsk vinsyre
1/2 l vand
1/2 kg rørsukker

Fremgangs måden:
Bladende kommes i gryden sammen med æbler og appelsin. Vinsyren drysses over og vandet hældes på. Hele herligheden bringes i kog og koger i min 5 min. Grydens indhold sies og væsken gives et opkog sammen med rørsukkeret. Dette koger indtil geléen kan bestå geléringsprøven.

Geléringsprøven kan man lave på to måder, man kan tage grydeskeen op og lade noget gelé dryppe af den, hvis den sidste dråbe ikke vil slippe skeen er geléen færdig. Alternativt kan man hælde lidt gelé på en kold tallerken og stille det til afkøling i et par minutter, hvis det er stivnet i kulden er den færdig.

Når geléen er kogtfærdig og skummet kommes en på skoldede glas, der er skyllet med alkohol.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar